Hoe blijf jij gemotiveerd?!

Waarom doe je wat je doet? Wat is jouw reden om in beweging te komen? Dé reden om ergens voor te gaan, om het beste uit jezelf te halen. Dat heeft te maken met je persoonlijke behoeften.

In eerste instantie basisbehoeften; eten, drinken, wonen, daar waar inkomen een belangrijke behoefte is in een werkomgeving. Maar naast deze basale behoeften zijn er meer redenen om in beweging te komen. Belangrijk om te weten want zelfmotivatie is de mate waarin je je eigen motivatie kunt aanspreken. Altijd!

 

Welke zijn dat voor jou? Wat zijn jouw drijfveren, waarom kom jij in beweging?

Inzicht in je eigen intrinsieke motivatiebronnen helpen om minder afhankelijk te zijn van externe factoren of prikkels van anderen. De omgeving kun je vaak niet veranderen, je houding ten opzichte van externe factoren wel! En dat begint bij je eigen drijfveren. Als je die inzichtelijk hebt; hoe blijf je continu gemotiveerd?


Ian McKenzie heeft 8 stappen ontwikkeld die je helpen gemotiveerd te blijven: 

 

1)     Inspireer jezelf.

Zorg dat je oog soms valt op een quote of herinnering die ervoor kan zorgen dat je gefocust blijft op de verandering die je probeert aan te brengen in je leven. Zo behield schaatser Shani Davis zijn gezonde eetgewoonten dankzij een foto van zijn voorbeeld – Erben Wennemars, op zijn ijskast. Iedere keer als hij iets wilde eten vroeg hij zichzelf af ‘Would Erben do this..?’

2)     Omring jezelf met positief ingestelde mensen.

Besteed meer tijd aan mensen die je zullen stimuleren en ondersteunen in dat wat je doet of wilt gaan doen, dan aan mensen die eerder geneigd zijn je te remmen.

3)     Blijf leren.

Iedere dag iets nieuws. Verrijk jezelf met kennis, ga op zoek naar dingen die je interessant vindt. Online, offline. Hoe meer je leert, hoe zelfverzekerder je wordt in dat wat je doet en gaat doen!

4)     Blijf positief.

Een van de krachtigste invloeden op je houding en is dat wat je tegen jezelf zegt. Het gaat niet om wat er gebeurt, maar hoe je daarop reageert. Door je innerlijke dialoog te beheersen, kun je controle uitoefenen over elk deel van je leven. Er is niets krachtiger en belangrijker dan het aannemen en jezelf aanleren van de juiste houding. Je kunt omstandigheden niet altijd beheersen, maar je houding ten opzichte van externe factoren wel!

5)     Gezonde leefstijl.

Realiseer je dat wat goed is voor je lichaam, ook goed is voor je hersenen. Zorg goed voor je lichaam, onze samenleving is chronisch van slaap beroofd. Dit heeft een negatief effect op onze denkprocessen. Neem af en toe een pauze; je hebt geen oneindige hoeveelheid energie en drive. Blijf jezelf opladen.

6)     Houd je voortgang bij.

Als je iets ziet groeien, zul je dit koesteren.

7)     Stop met denken.

Als je motivatie ontbreekt, probeer aan de slag te gaan met iets anders. Dit creëert momentum om ook te starten met dat waar je eerder geen zin in had. Ontdek de patronen en ga inzien hoe je deze kunt gebruiken.

8)     De kracht van het delen.

Als je zelf gemotiveerd bent, begin dan ook anderen te motiveren! Als je mensen raakt met jouw passie, helpt het je zelf ook om beter te presteren. Deel je ervaring, deel je ideeën. Help anderen om ook gemotiveerd te raken.