Een topsporter is maar beter op de toekomst voorbereid

door: Marc Hoeben | 14 april 2016

Het bedrijven van topsport vraagt meestal volledige overgave en volledige toewijding. Zo wordt er in elk geval door coaches en sporters zelf naar gekeken, met het gevaar dat sporters een breder perspectief uit het oog verliezen en na hun actieve loopbaan in de problemen kunnen komen. Stichting De SportMaatschappij van voormalig hockeyinternational Sylvia Karres en Arlette van der Meulen probeert hier iets aan te doen.

Van der Meulen zag zelf een topsportloopbaan in de kiem smoren door een knieblessure. Ze werkte enkele jaren als accountmanager sponsoring bij hockeybond KNHB. Karres stopte in 2006 als hockeyinternational en werkte acht jaar bij maatschappelijk communicatiebureau De Issuemakers als media-adviseur.

"Topsporters vinden het lastig om te stoppen, ze vinden het lastig om iets totaal anders te beginnen als ze eenmaal gestopt zijn"

Keerzijde
De twee raakten met elkaar in gesprek en bleken dezelfde ideeën te hebben over een specifieke problematiek. Karres: “Wij merkten dat meer dan tachtig procent van de topsporters tegen hetzelfde aanloopt. Ze vinden het lastig om te stoppen en ze vinden het lastig om iets totaal anders te beginnen als ze eenmaal gestopt zijn. Er zijn wel enkele goede initiatieven om je aan een baan te helpen, maar dat is toch vaak niet dé oplossing. Topsporters hebben dag en nacht aan hun eigen doelstellingen gewerkt, met alles gestreden voor een medaille. De keerzijde is dan dat ze weinig aan hun persoonlijke ontwikkeling hebben gedaan."

"Een grote groep begint snel aan een baan. Zo is het mij ook vergaan. Dat is dan natuurlijk superleuk en een mooie uitdaging. Ik kon zelf bij dat bureau starten zonder een echte communicatieachtergrond. Ik begon aan een nieuw leven, maar tegelijk was ik daar nog niet helemaal klaar voor. Veel topsporters ondergaan na het stoppen nog fysieke, mentale, sociale en emotionele veranderingen.”

Iets anders
Voor het begeleiden van topsporters naar een baan zijn er initiatieven als ‘Goud op de werkvloer’ van uitzendbureau Randstad en olympische sportkoepel NOC*NSF of het commerciële arbeidsbemiddelingsbureau BRIXS Topsport. “Met BRIXS hebben we toevallig binnenkort een gesprek. Maar wat zij doen, is wel echt iets anders dan wat wij doen.” Stichting De SportMaatschappij werd door Van der Meulen en Karres al een jaar geleden opgericht. Het eerste halfjaar hadden ze nodig voor het ontwikkelen van programma’s. “En we zijn nu pas echt aan het communiceren dat we er zijn.”

"Het zwarte gat associeer ik eerder met mensen die depressief op de bank zitten en soms schrijnende gevallen vormen"

Voor de goede orde, zegt Karres: “We hebben het hier dus niet over het zwarte gat. Dat associeer ik eerder met mensen die depressief op de bank zitten en soms schrijnende gevallen vormen. Wij richten ons juist ook op mensen die een leuke baan hebben en toch - omdat ze weinig ervaring hebben - goede begeleiding kunnen hebben of mensen die nog aan topsport doen en juist dan het gevaar lopen dat ze vergeten die periode ook te gebruiken voor het opdoen voor ervaringen die hen later weer kunnen helpen.”

Krachtprogramma
Stichting De SportMaatschappij probeert te ondersteunen met coaching, met een zogeheten masterplan en met een krachtprogramma voor oud-sporters. Over dat laatste: “Het is heel fijn om met gelijkgestemden om de tafel te zitten. We hebben een groep van ongeveer tien oud-sporters, ze komen maandelijks bij elkaar, ze delen ervaringen en hebben kennissessies volgens een vast protocol. Ze kunnen cases indienen en krijgen dan tips van een professionele trainer. Dat protocol kom uit de ondernemerswereld. We werken samen met Pieter van Osch, hij is dat opgestart in de wereld van ondernemers en wij wisten meteen dat we daar ook iets mee wilden.”

Bij het masterplan probeert de stichting een koppeling te maken naar het bedrijfsleven. “Het is onze missie om bedrijven met een sporthart hiervoor te interesseren en wel zo dat ze zich op een langere termijn bekommeren om een topsporter. Zo hebben we met ABN AMRO echt iets voor jong talent in de vorm van ‘talent centraal.’ Daar werken ook andere partijen aan mee, zoals Helden Magazine. Onze insteek is dat sporters kunnen ontdekken wat ze naast hun sport nog meer leuk vinden, ze doen praktijkervaring op en doen ook iets terug voor het bedrijf.”

"Het gaat er om een maatschappelijk probleem aan te pakken en dit op de kaart te zetten"

Deuren open
Bedrijven kunnen de stichting als ‘supporter’ steunen, bijvoorbeeld door de deuren open te zetten voor sporters. Bij een intensievere vorm van samenwerking zetten ze het onderwerp echt op de agenda en kunnen ze via ons 'Fonds voor de Sport-Mens'-programma’s aan sporters aanbieden.

Hoeveel sporters willen ze de komende jaren gaan helpen? “Wij denken niet in getallen,” zegt Karres. “Het gaat er juist om een maatschappelijk probleem aan te pakken en dit op de kaart te zetten en we doen dit ook door voorbeelden zichtbaar te maken.”

Zie het originele artikel op: www.sportknowhowxl.nl